Väsby välkomnar breddad E4 mot Arlanda
Upplands Väsby välkomnar Trafikverkets förslag om att öka kapaciteten på E4, från trafikplats Glädjen och norrut till Arlanda. Satsningen är en av flera åtgärder som kommunen länge jobbat för.

E4 i höjd med Upplands Väsby och trafikplats Glädjen. Foto: Daniel Jansson, Upplands Väsby kommun
Upplands Väsby kommun har länge sett behovet av ett mer robust trafiksystem till och från Arlanda. Genom olika remissyttranden och utredningar har kommunen försökt påverka en breddning av E4 mellan trafikplats Glädjen och Arlanda.
Tre körfält i vardera riktning
Trafikverket har nu presenterat sitt förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen för planperioden 2026-2037. Bland åtgärder för sammanlagt 20 miljarder kronor omnämns ”E4 trafikplats Glädjen- trafikplats Arlanda, kapacitetsförstärkning till följd av Förbifart Stockholm”. Tanken är att bredda sträckan så att det blir tre körfält i vardera körriktningen.
– Vi är glada över att Trafikverket lyssnat på våra synpunkter. Genom att åtgärda dagens kända brister i transportsystemet får vi som kommun större möjlighet att bidra till utvecklingen i Arlandaregionen. Nu vill vi se att staten går från ord till handling, säger kommunstyrelsens ordförande Mathias Bohman (S).
Regeringsbeslut i vår
Regeringen planerar att under våren 2026 fatta beslut om den slutliga nationella planen och de ekonomiska ramarna för länsplanerna.
Parallellt med Trafikverkets förslag pågår den statliga utredningen ”Arlanda – en viktig port för det svenska välståndet”. Utredningen handlar om de kommande åtgärder som krävs för att Arlandaregionen ska utvecklas för framtiden.
I yttrandet påpekar Upplands Väsby att kommunen är beroende av flera föreslagna åtgärder som berör både E4 och kollektivtrafiken.
Slopad avgift på Arlanda
Upplands Väsby vill se en slopad stationsavgift vid Arlanda station så att kollektivtrafiken till och från flygplatsen kan locka fler resenärer. Den som stiger av och på tågen vid Arlanda betalar i dag, förutom tågbiljetten, en stationsavgift på 147 kronor.
– Att vi nu kan vänta oss en kapacitetsförstärkning av E4 är viktigt för Väsbys utveckling. Prioritet bör också ges till de andra åtgärder som vi pekat på. Det gäller bland annat stationsavgiften på Arlanda. Att genomföra flera åtgärder samtidigt skulle ge stora samordningsvinster, säger oppositionsråd Oskar Weinmar (M).
Upplands Väsby kommun arbetar på flera fronter för att förbättra trafikläget för arbetspendlare och alla andra resenärer. Bland annat ingår Väsby i det stora arbetet som Region Stockholm driver tillsammans med Trafikverket om expressbussar 2030. Bland visionerna finns en tvärgående expressbusslinje som ska trafikera sträckan Upplands Väsby – Vallentuna – Arninge.